אתחיל ואומר שסלובניה פשוט קנתה אותי. בתור מישהי שראתה לא מעט עולם, החל מכפרים שכוחי אל במזרח ועד גורדי השחקים בניו יורק, סלובניה היא פשוט מקום אותנטי וכובש- נופים משגעים, אנשים נחמדים, אוכל מעניין ומחמם את הקיבה ויחד עם זאת מותאם לטיול עם ילדים. צירפתי המלצות למסלולים ומסעדות והמלצה אחת ענקית פשוט לנסוע לסלובניה.

כללי

• טיסה- נחתנו בלובליאנה. יחסית קרוב לאיזור בלד ובוהיני.
  •  רכב– הזמנו דרך אתר רנטל-קאר בחברת "אוונטקאר". לא ממליצה על 2 הדרכים. אוונטקאר היו לא שירותיים ולא נעימים וכשיש בעיה לפנות לרנטל-קאר לא תורם כי אינם עונים. הזמינו דרך חברה מוכרת. אומנם עולה קצת יותר אבל יש עם מי לדבר.
  • מלון- ישנו כל השבוע במלון "אקו פארק הוטל" – לחצו כאן. המלון נמצא ביישוב "בוחיניסקה ביסטריצה"- ממליצים בחום!! אמנם נראה כנטע זר באווירה הכפרית והפסטורלית מאחר והעיצוב החיצוני שלו מאוד תעשייתי… אבל המלון מאוד מושקע, חדרים מרווחים ומפנקים, אוכל מדהים. המיקום ממש מעולה. קצת יקר אבל שווה כל שקל. סביבת המלון מדהימה- מרחבים פתוחים, כנסיות, נחלים… פשוט תענוג לנשמה. לקחת אופניים ולטייל באיזור.

בנוסף במלון מתחם סגור עם בריכה מקורה, מגלשות, ג'קוזי וכד'-  כניסה חינם לדיירי המלון וכן אולם באולינג (בתשלום). ה"פארק מים" כפי שהם מציגים את הבריכה הוא בדיוק הפתרון לאחה"צ או יום גשם מבלי שהילדים ישתעממו.

במידה ומזמינים במלון זה- לבקש חדר הפונה ליישוב/כנסייה ולא לחלק האחורי.   ביישוב המלון יש מסעדות, סופר, מאפיות וכד'.  באופן כללי יישוב מומלץ ללון בו כדי לטייל באזור..

• טיסה חזור: אם חוזרים מלובליאנה- ממליצים לילה אחרון לישון שם ואז להקדיש את יום טיול האחרון לטייל בה+ קצת שופינג. "סיטי פארק"- מתחם קניות ענק.
  • ספר מומלץ: "סלובניה"  של לונלי פלנט. עזר לנו מאוד.
  • קצב: אנחנו טיילנו יחסית באיזי, הרבה עצירות בגני שעשועים, זמן מנוחה וסתלבט…  טיול ללא ילדים יכול להיעשות הרבה יותר אינטנסיבי…
  • כרטיס אורח בוהין- ניתן לרכוש במלון/לשכות התיירים.  אני חושבת שבהחלט שווה לרכוש- נותן הנחה בחניונים (לא מעט כסף…), כניסה לאתרים וכדומה.

סביבת המלון הפסטורלית

מסלולי טיול מומלצים

בוהיני והסביבה

•     העיירה הכי קרובה לאגם בוהיני היא ברבצ'או לאז. אין הרבה מה לעשות בה למעט לרדת וקצת לטייל באזור האגם והכנסייה (ולאכול פיצה- ראו מטה).
  •      אגם בוהיני- לקחת חצי יום של טיול מסביב לאגם, פיקניק, שכשוך באגם…
  •       חצי יום הקדישו לטייל באיזור הכפרים שליד האגם- סטודור, סטארה פוזינה וכד'… לתת לשבילים להוביל אתכם לעבר הבתים של המקומיים, מתקני ייבוש החציר וכדומה
טיול בכפרים סביב בוהיני
אגם בוהיני
מסעדות מומלצות באיזור בוהיני
  •    רברצ'או לאז- מסעדת CENTER – אחלה פיצות ומנה נפלאה של עוף במילוי חביתה.
  •      בכניסה ליישוב של המלון- יש גלידרייה תוצרת בית- מדהימה!! כל יום סיימנו בה…נקראת PRI CUKIJU
  •      בשום אופן לא לפספס- בטיול הכפרים שבאזור האגם- בכפר סרדניה ואס- חובה לאכול במסעדה בשם "רופה"- אוכל מקומי, מלצריות בלבוש מקומי (ונעלי בית…)- מכינים הכל במקום… זה המקום לנסות את האוכל המקומי. מקום לא פלצני, נוף מקסים ורומנטי. צמוד למסעדה גן שעשועים וביתני עץ לילדים- הכל מגודר כך שאפשר לשבת בכיף כשהילדים משחקים ליד.  עד היום כשחושבת על המסעדה מתענגת על הטעמים ובעיקר האווירה. פעם הבאה בסלובניה מקדישה חצי יום לשבת בה וליהנות מהנוף.

"היום המפרך"

•    מפל סביצה- כדאי להתחיל בו מוקדם לפני שמגיעים האוטובוסים עם התיירים. עלייה לא קלה של מדרגות עם נוף קסום בדרך מעלה (כ-550 מדרגות). בסוף מגיעים למפל מרשים. התצפית למפל קצת מבאסת כי סגור עם שער וגדר. אבל לא כדאי לפספס. לעשות עצירות בדרך ליהנות מהנוף המדהים ולא רק להסתכל על המדרגות… עם ילדים קטנים- לא לוותר על מנשא גב. מודה שכל העלייה קיטרתי ועשיתי פרצופי "מה חשבת שהבאת אותי לכאן?" לבעלי… אבל במבט לאחור (ולירידה…) שווה את המאמץ.
  •    הר ווגל- עלייה מ-ט-ו-ר-פ-ת עם רכבל… מדהים. כדאי לקנות כרטיס כולל רכבל הכיסאות (כדי להגיע גבוה יותר ולאיזור בו ניתן לטייל). (להביא קצת פינוקים לפיקניק). מהנופים המרשימים שראיתי בחיי…
  •    סיימנו את היום בארוחת צהריים במסעדה ליד המלון עם אוכל נפלא ובילוי אחה"צ בפארק מים במלון.

מפל סביצה והנוף הנשקף בדרך
הר ווגל- העליה ברכבל
הר ווגל- במעלה ההר

בלד והסביבה

•    כללי: להשאיר ליום חמים ונעים כדי שיהיה אפשר להשתכשך באגם. אם אפשר להגיע לשם לא בסופ"ש- עדיף (מאוד עמוס).
  •     האגם: בבוקר טיילנו מסביב לאגם. התמקמנו בחלקו הצפון-מערבי (ליד איזור הספורט והשייט "זאקה"). כדאי להביא בגדי ים, שמיכת פיקניק ולהעביר כמה שעות בהשתכשכות, האכלת הברבורים (לא לשכוח להגניב לתיק כמה לחמניות מארוחת הבוקר) ופשוט ליהנות מהאווירה. האגם לא גדול וממש כיף לטייל סביבו.
  •    שייט לאי במרכז האגם. יש שם כנסיה.
  •    מגלשת הרים STRAZA – כיף גדול. אנחנו חובבי מגלשות הרים (בעיקר הקטנה שלי שמגיל שנתיים בעניינים). יש עוד אטרקציות באותו מקום (פארק חבלים, טרמפולינת ענק וכד'). בנוסף נוף מהמם של כל האגם. לא לפספס.
  •   אחה"צ סביב האגם בשעת שקיעה. כשהיינו שם היו דוכני אוכל, מופע רחוב (כנראה שהיה פסטיבל). סיימנו במלון פארק על גדות האגם עם הקינוחים המדהימים שלו (קרמשניט המפורסם בעולם) על מרפסת המסעדה בליווי יין טוב. נראה שיש שם גם אוכל טוב.  מאוד יפה לשבת במרפסת ולראות את האורות נדלקים סביב האגם.
  •  טירת בלד- הטירה מתנוססת על הר מעל האגם. עלינו אליה ביום אחר אך בהחלט ניתן באותו היום (כמעט כל יום עוברים דרך בלד… אז מתי שמתאים…). כדאי להגיע לקראת 17:00  כאשר יש מופע חינם של שחקנים בדמויות שונות על החיים בטירה – נחמד מאוד. בשעה זו גם השקיעה קסומה ונוף האגם משגע. לא כדאי לפספס (המוזיאון בתוך הטירה לא מעניין לדעתי…)
אגם בלד
מגלשת הרים בלד
מצודת בלד

ערוץ וינטגאר

•        ערוץ נחל מדהים עם מלא גשרים תלויים מעל הערוץ, יופי שלא ניתן לתאר- פשוט חובה לבקר. עם ילדים כדאי להגיע עם מנשא גב (אנחנו שכחנו. אריאלי שלי נרדמה באמצע המסלול… על הכתפיים… אז עברנו לשינה לצד הערוץ שהיה חוויה בפני עצמה). מכאן ממליצה לקחת את הטיול בכיף. יש הרבה תיירים והולכים כמו נחיל… אבל תרדו קצת מהמסלול, שבו ליד האגם, בנו פירמידת אבנים ותקשיבו לנחל.
  •        אומנם לא ליד הערוץ, קצת נסיעה אבל מתאים לדעתי לשלב ביום זה, או בכל יום אחר- ביקור בעיירה ראדואולייצה RADVLIJICA – קצת שונה במראה שלה משאר האזור. בניינים מימי הביניים. ואסור לפספס בזמן הטיול בסלובניה- ביקור ב GOSTILNA LECTAR (באותה עיירה)- מסעדה מדהימה – אוכל מקומי מדהים. נראה כמו מסעדה מאיזה סרט בנראות. שירות מעולה. במרתף המסעדה יש מאפייה (עם תנור של פעם) שמכינים בה עוגיות קינמון בכל הצורות…
ערוץ וינטגר
GOSTILNA LECTAR

רכבת המכוניות

תחנת הרכבת ממש מאחורי המלון ECO.

אנחנו עשינו טעות… ופיספסנו את הרכבת. צריך ממש לוודא את השעות שלה (יוצאת פעם/פעמיים ביום). עלינו על הרכבת במסלול אחר וקצר (שרובו היה בתוך מנהרה). אבל הגענו לאיזור פשוט מהסרטים… נסיעה בכביש מפותל בתור יער צפוף מדהים… מידי פעם בתים  עם עשן עולה מהארובה נחבאים בין העצים…לא מהעולם הזה… לכוון לשם איננו יודעים איך…

עם הרכבת אמורים להגיע לתחנה ב MOST NA SOCI – לשים לב מתי הרכבת מגיעה לשם. מאוד קל לטעות.  כשמגיעים לרציף פשוט עומדים על הסימון בכביש ומחכים לרכבת. כשהיא מגיעה הכרטיסן ייגש אליכם לאוטו ויסמן לכם לעלות עליה.

מאחר וזה יום טיול בעיקרו ברכב- אם יש יום גשום- כדאי לשריין את הרכבת ליום זה.

אם כבר הולכים לאיבוד… אז כאן

חבל הקראסט

איזור דיי מרוחק מבלד אך ביקור הכרחי. נסענו הכי רחוק לחוות הסוסים ליפיצה ואז התחלנו לחזור תוך ביקור באתרים נוספים.

•      חוות סוסים ליפיצה- כן… הנסיעה לשם ארוכה אך המראות שם מעלפים. רק לנסוע כביש העוקף של החווה ולראות עשרות סוסים לבנים מסתובבים בשדות הירוקים… מראה מרהיב.  בחווה עצמה ניתן לבקר באורוות ולראות אימון של הסוסים- אם מעניין – להיכנס. אנחנו קצת השתעממנו והתבאסנו ששילמנו.. (מחוץ לחווה גן שעשועים נחמד לקטנים). החווה ממש על גבול איטליה- כך שניתן לעשות גיחה (שימו לב- אם לקחתם את הרכב בסלובניה- אין לו ביטוח באיטליה).
  •     עצירה לצהריים במסעדת CUK  (כתובת: POT K PIVKI 4)- אחלה פיצות ומנות בשר נחמדות. שירות מצויין.
  •      מערות פוסטוינה- מערות נטיפים. חוויה מדהימה- חובה. לבוא בלבוש חם גם בקיץ. אין טעם לרכוש כרטיסים גם לתערוכת פוחלצים (מיותר ביותר). הרכבת שנוסעת במערה מהירה ואז יש לא מעט הליכה במערה (ממש ברגוע…).
  •    טירת פרדיאמה- לא נכנסנו. אבל המראה שלה קסום מבחוץ. לא לפספס. ליד אזור החניה-יורדים מעט לתצפית ויש שם בית קפה נחמד. לשתות בירה ולהסתכל על הנוף- מקסים.