המדריך לתכנון ובחירת תאורה לבית

התאורה בבית הינה אחד מאבני היסוד בפונקציונליות לצד האסתטיקה בבית. היא חשובה גם להתנהלות היומיות בבית- לקבל חדרים ואזורים מוארים מספיק לפי הפונקציה של החלל וכך מהווים פן אסתטי לבית גם באמצעות גופי התאורה עצמם שאני תמיד משווה לתכשיטים של הבית, וגם בבחירת גוון תאורה נכון ונעים לעין.

 

כשאנו מתחילים לתכנן תאורה לשיפוץ בית או בנייה- דבר ראשון צריך להיות מתוכננים באופן מדוייק במיקום הריהוט והפונקציות החשובות של הבית כדי שנדע לתכנן  את נק' התאורה (וכמובן חשמל..) בצורה הנכונה ביותר. 

פעמים רבות אני רואה תוכניות אדריכליות לא מדוייקות מבחינת תכנון הפנים, ואז המתכנן "זורק" נק' תאורה כלליות בחלל- לפעמים בהגזמה ולפעמים בחוסר- רק כדי שיהיה תוכנית ביצוע לחשמלאי.  הדיוק פה יכול לחסוך מפח נפש עתידי בעלויות גבוהות לתיקונים/תוספות. 

אנחנו נוהגים להבחין בין 3 גוונים:

  • WARM LIGHT – לבן חם– בין 2000 קלווין ל-3000 קלווין (K). מעניק תחושה חמימה, נעימה ואינטימית. לכן מתאים לשימוש בסלון, חדרי שינה, לתאורת אווירה ולתאורה חיצונית דקורטיבית. באופן אישי זה הגוון שאני הכי אוהבת ונעים לעיני- קצת צהבהב וחם.
  • COOL LIGHT- לבן קר. 3100-4500K . הצבע בוהק ומלא חיים. מתאים לסביבות עבודה כגון מטבחים, חדרי רחצה, פינות עבודה. נותן אור טוב וברור שלא מעייף את העין
  • DAY LIGHT- אור יום. 4600-6500K. זהו אור חד וקר. איני נוהגת להכניס אותו לבתים ומתאים לאזורי תצוגה, מוסכים, אבטחה…
 
 
 
 
 

באזור המטבח יש לנו כמה נק' התייחסות לתאורה כדי לתת גם תאורת עבודה וגם תאורה שוטפת

  • מעל משטח העבודה- נמקם גוף תאורה כ-50 ס"מ מהקיר (עומק המשטח הוא 60 ס"מ)- כדי לקבל אור טוב על המשטח שאינו פוגע מידי בקיר וגם אינו מופרע מהיטל הצל של גופינו. ההמלצה הנה לפס צבירה או פס הארה כגון פרופיל לד לאורך כל המשטח.
  • באזור הארונות הגבוהים והמקרר נמקם את גוף התאורה כ-90 ס"מ מהקיר (=30 ס"מ מהארון) כדי להאיר את חזית הארון/מקרר ללא הטלת צל גוף. שימו לב לפתיחת דלתות הארון (שלא יתקע בנורה).
  • עבור פס צבירה או פס לד נדרשת יציאת מאור אחת בלבד (בד"כ בקצה, ניתן גם במרכז) אשר ממנה יצא החיבור לכל גוף התאורה שנבחר. בעת הרכישה בחנות בקשו היכן תרצו את נק' היציאה. ניתן להזמין פסים באורכים שונים וכן בצורת "ר". המרחק בין הספוטים המומלץ כ-50-80 ס"מ מאלמנט אחד לשני (תלוי נורה)
  • גוון תאורה למשטח העבודה ומרכז מטבח- מומלץ נורת COOL LIGHT – אור שמתאים לעבודה ואינו צהבהב מידי (אך גם לא פלורסנטי כמו DAY LIGHT)
  • נמקם נק' מאור נוספת במרכז המטבח על התקרה להארה שוטפת של החדר. אני אוהבת לבחור גוף תאורה עגול שטוח שכמעט ואינו נראה.
  • לדלפק או אי כמובן נבחר גוף תאורה נוסף- צמוד/יורד. גוף תאורה זה יכול להיות עם אור צהבהב יותר שיהיה נעים לעין ולארוחה ובד"כ אבחר גוף תאורה יורד.
 
  • באזור פינת האוכל מומלץ לייצר 2 תמונות אור- האחת מעל השולחן (חובה) והשנייה תאורת רקע תומכת ממוקדת או שוטפת – לדוגמא- תאורה מהקיר. אם התקרה נמוכה ניתן שקועים (תאורה מוארת מפצה על מקום נמוך) או צמודי תקרה.
  • כמה גופים מעל השולחן? מאוד תלוי הגוף שתבחרו. יש גופים שאינם חזקים מספיק ודורשים שניים או שלושה גופים צמודים או שיש גופים עם מספר גופי תאורה בגוף אחד. חשוב לבחון כמה הכנות לנק' אור יש להכין ולעדכן את החשמלאי כדי לעשות הכנה בהתאם. לחצוב בקיר כדי להוסיף נקודות זה ביצוע לא קל ולא תמיד מתאפשר (תכנון… כבר דיברו על זה).
  • סוג הגוף מעל השולחן- יש גופים שחוסמים את האור בתוכם ואז התאורה אינה שוטפת את החלל אלא ממוקדת במרכז השולחן. גופים כמו גופי מתכת, עץ או קש. לכן המלצה שלי תמיד הינה גוף זכוכית או גוף שחלקו התחתון פתוח מספיק כדי שהאור ישטוף את כל אזור האכילה
  • גובה תליית הגוף מעל השולחן- 160/170 ס"מ מהרצפה.

 

 

 

  • בסלון נמקם גוף תאורה מרכזי להארה כללית שישטוף את החלל באור. לעיתים נזדקק ל-2-3 גופים- תלוי גודל הסלון
  • אני ממליצה לרכוש גופי תאורה צמודי קיר ולאו דווקא יורדים/נופלים, כי לעתים מיקום השולחן סלון אינו קבוע או מדויק בעת הכנות התאורה ואז נתקשה למקם במדויק מעל השולחן.
  • ניתן לבחור תאורת UP LIGHT – שמאירה את התקרה ותשטוף את הסלון- היתרון במנורה שכזו שהנורה אינה ישירה לעיני האנשים בבית. החיסרון- התקרה צריכה להיות מספיק יפה- צבועה למשעי, תוך עדיפות לתקרת גבס… אחרת האור ידגיש כל גבשושית שבתקרה.
  • אפשרות נוספת- תאורה שקועה בתקרה הגבס. כיום יש גופים שנקראים "פאנל לד" שהם שטוחים ביותר ונותנים מראה מאוד נקי ומודרני (דורשים הנמכה מינימאלית)
  • את הגוף המרכזי נחזק עם תאורת אווירה – גופים היורדים מהתקרה בפינות החדר, או צמודי קיר או מנורה עומדת/על שידה- כדי לתמוך עם תאורה חלשה ונעימה יותר לשעות ערב אינטימיות שאינן דורשות אור מלא.
  • תאורת אווירה מהקיר (מהאהובות עליי)- נמקם לרוב בגובה 210 ס"מ מהרצפה. כמובן יש לבחון לפי גובה התקרה ומבנה הגוף שנבחר (בסלון עם תקרה מאוד גבוהה כגון תקרת גלריה לעיתים אוותר על גוף תאורה מהתקרה ויהיה שימוש בגופים מהקיר להארה הכללית של החדר).

 

 

  • מעל מראה נמקם גוף צמוד קיר בגובה 210 ס"מ מהרצפה. כמובן תלוי גוף ומבנה החדר. לפי גודל הארון/ מספר כיורים ניתן לבחור האם גוף תאורה בודד או שניים. התאורה כאן תהייה נעימה יותר. חמימה.
  • ניתן גם לתלות גופים יורדים לצד הכיור או במרכזו- גם כאן המיקום תלוי מבנה הגוף תאורה הנבחר.
  • במרכז החדר- אם החדר קטנטן ניתן להסתפק בגוף אחד מעל המראה. לרוב נמקם לפחות גוף אחד בתקרה במרכז החדר- גוף צמוד, להארה טובה שוטפת (אני קוראת לגוף הזה "פיתה"- צמוד תקרה, דק עם מסגרת לבנה או שחורה).

 

 

 

 

 

 

 

  • גוף תאורה במרכז החדר. יש לקחת בחשבון מיקום הארון ואזור פתיחת הדלתות שלא יפגעו בגוף התאורה. ניתן לתלות מאוורר תקרה המשלב גוף תאורה
  • תוספת תאורת אווירה וקריאה ליד המיטה- ניתן למקם על השידה גוף תאורה שולחני שאינו מצריך הכנה מיוחדת למעט שקע חשמל או גוף תאורה מהקיר (גובה 120-150 ס" מהרצפה, תלוי גוף וגובה מיטה) או גוף תאורה שיורד מהתקרה (מיקומו תלוי בגוף ובמבנה החדר).
  • בחדרי הילדים ממליצה שלא לעשות תאורת קריאה ליד המיטה מהקיר/תקרה. ילדים נוהגים לשנות ולסובב את חדרם לאורך השנים… אז מנורת קריאה על השידה היא הנכונה ביותר.
  • בחדר גדול ממליצה לשלב תאורה נוספת בקדמת ארונות הבגדים כדי לאפשר ראייה טובה של פנים הארון מבלי שהגוף שלנו יטיל צל. נמקם את הגוף כ-80 ס"מ מהקיר (אם הארון הוא 60 ס"מ)- נוודא שהגוף צמוד תקרה כמה שניתן ולא מפריע לפתיחת הדלתות (לחילופין נעשה גוף שקוע או הנמכה לארון לפי צורך).
  • זיכרו תמיד לבקש מהחשמלאי להכין הדלקה נוספת לתאורה ליד המיטה…

 

 

 

בפינת העבודה או חדר העבודה הבייתי נמקם גוף תאורה מהתקרה במרכז השולחן (אם השולחן צמוד לקיר כ-30 ס"מ מהקיר).

כאשר גוף התאורה מהתקרה יהיה מאחורי הגב- נטיל צל עם הגוף שלנו על השולחן ולכן התאורה אינה פרקטית

בנוסף נשלב תאורה שולחנית.

  • לפני יום הרכישות – עשו רשימה מפורטת של כל נק' המאור שאתם צריכים. אם יש תוכנית הביאו אותה לחנות וצלמו את כל הנקודות בבית (אם מדובר בשיפוץ).
  • מומלץ ללכת לבחור ולרכוש את גופי התאורה לפני הביצוע בשטח. לעיתים מנורות מסויימות דורשות הכנות מסויימות או שתקבלו רעיון מגוף תאורה שהתאהבתם בו… אחרי הרכישה – עדכנו את תוכנית התאורה בהתאם לגופים שבחרתם.
  • בצעו איזון בין שילוב גופי תאורה צמודי תקרה לנופלים. באזור עם מבט אחד אני לרוב אבחר רק גוף אחד נופל והשאר צמודים. אחרת הגופים מאבדים מהיופי שלהם ויהיה לנו עמוס בעין- זכרו את המשפט- LESS IS MORE
  • בחלל אחד לכו עם קו עיצובי שמדבר זה עם זה לדוגמא- עץ וזכוכית, זהב, מתכת וכד'…
  • תקרת גבס? לפני ביצוע ובעת רכישת בגופים- בידקו איזה גופים דורשים הכנה בגבס או חיזוקים
  • גם בבניה ללא הנמכה ניתן לבצע תאורה שקועה- באמצעות קופסאות ביטון. בחרו את הגוף ועדכנו את הבנאי בהקדם לפני יציקות תקרה
  • לכו לחנויות עם מומחיות. בחירת גוף נכון ונורה שמאירה נכון זה קריטי. גופי תאורה אינם אלמנט זול בבית וחבל לרכוש גופים שאינם נכונים. ליווי לבחירה ותכנון התאורה עם מעצבת פנים יאפשרו לכם דיוק של כמות הארה מספקת- לא מעטה ולא מוגזמת, בחירת שילוב נכון בין גופים ויצירת תוכנית תאורה לביצוע לחשמלאי.

האירו את ביתכם! וזיכרו גם לשלב אווירה עם אור טבעי – כי אין כמו נרות או קמין בבית!

שמחתי לתת לכם ערך והכוונה. 

שלכם, 

שני אוסישקין

נעים להכיר,

שמי שני אוסישקין – מעצבת פנים בעלת סטודיו בוטיק המתמחה בעיצוב ותכנון פנים. אני מלווה משפחות מאזור השרון והמרכז בעת בנייה או שיפוץ בתיהם. 

ייחודיות הסטודיו הנה ביכולת תכנון גבוהה– מציאת פתרונות יצירתיים ומיוחדים בתכנון הבית וזאת לצד עיצוב מדויק ועדכני. סגנון העיצוב המזוהה איתי נע בין כפרי מעודן למודרני נקי, אשר עושה שימוש בצבעים רכים וחומרים טבעיים.

אני רואה לנגד עיני את חשיבות ההכוונה והסדר במהלך ליווי הפרויקט, זאת באמצעות תכנית עבודה הכוללת יצירת לוח זמנים ומשימות מפורט, התאמת התקציב וליווי צמוד ואישי של לקוחותיי לכל אורך הפרויקט.

מאמר זה הינו חלק מתוך "המדריך למשפץ העצמאי" הכולל -חבילת מאמרי ההדרכה וקובץ כתב הכמויות.

המדריך במחיר מיוחד לרגל ההשקה!

רוצים לדייק את תכנון  ועיצוב השיפוץ שלכם? צרו איתי קשר עוד היום!

דילוג לתוכן